Spiszak Spiszak
1264
BLOG

Autostrada A2 po chińsku a Tatry...Czy istotnie tak być musiało?

Spiszak Spiszak Polityka Obserwuj notkę 4

Najważniejszym argumentem przeciwko wyborze chińskiej oferty na budowę odcinka autostrady A2 i to używanym już od momentu rozstrzygnięcia przetargu, była - zdaniem krytykujących ten wybór - zbyt mała kwota za jaką podjęli się oni budowy tej drogi.

Że to "tylko" 26,5 mln złotych za 1 km autostrady, co zdaniem polskich drogowców miało być ceną nierealistycznie niską"Pozostałe odcinki A2 budują Budimex (61 mln zł za 1 km), Mostostal Warszawa (49 mln zł) oraz Strabag (36 mln zł)". I właśnie tą za niską ceną tłumaczy się pertubacje Chińczyków.

Warto zwrócić uwagę na to, że autostrada ta budowana jest na niemal idealnie płaskim terenie, o nieskomplikowanej budowie geologicznej. Jedynymi utrudnieniami są niewielkie odcinki mostowe i węzły drogowe.

Jako super tanią, bo wynoszącą "o połowę mniej niż zakładał kosztorys"przedstawiana jest budowa 13 km odcinka autostrady A4 pod Tarnowem. Za jej 13 kilometrowy odcinek od węzła Wierzchosławice do węzła Krzyż wraz z bezkolizyjnym węzłem w Krzyżu pod Tarnowem hiszpańska firma Dragados SA. Hiszpanie chcą ponad 542,8 mln zł, czyli 41,8 mln za 1 km trasy.

Ale czy istotnie owa cena 26,5 mln za 1 km jest tak nierealistycznie niska, a owe 41,8 mln to też jest jeszcze okazyjne?

Na Słowacji pod Tatrami - 26 mln za 1 km autostrady

Warto zajrzeć do naszych południowych sąsiadów. Bo tam się buduje kilka dużych autostrad.

Niedawno na Słowacji oddano od użytku kolejne odcinki najważniejszej w ich kraju autostrady mającej połączyć Bratysławę ze wschodnią częścią kraju.

Były to odcinki pod Tatrami na Spiszu. M.in. odcinek autostrady biegnący na wschód od Popradu.

Za ten ponad 9 km odcinek, gdzie było 10 dużych obiektów mostowych (i to takich prowadzących wysoko na terenem), duży węzeł drogowy, a spore jej partie prowadzą w wykopach przez wzgórza zapłacono 59,9 mlneuro. Czyli 1 km takiej autostrady biegnącej pod Tatrami kosztował ok. 26 mlionów złotych.

 

A niemal same długie mosty i tunele - 118 mln za 1 km

Obecnie przygotowywana jest budowa odcinka autostrady na południe od Bratysławy. Tam koszt 1 km autostrady oszacowano na 118,5 mln złotych. Ale tam na 23 km odcinku będą 42 mosty o łącznej długości 5852 metrów, w tym most przez Dunaj (długości 1896 metrów),oraz dwa tunele o długości 805 metrów i 395 metrów, a także 8 dużych węzłów drogowych (z czym łączy się jeszcze budowa różnych łączników etc.). Łączne koszt tej całej budowy jest określony na ok. 690 milinów euro.

 

Spiszak
O mnie Spiszak

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka